vineri, 19 ianuarie 2018

Perspective etice ale transplantului de cap/corp


            Subiectul pe care îl voi aborda se referă la primul transplant de cap/corp care se vrea a fi realizat şi care a zguduit poate întreaga planetă. Implicaţiile acestui transplant sunt extrem de complexe, forţând nu doar limite ale chirurgiei ci şi limite din sfera eticii şi moralei laice şi creştine. Doresc aşadar să dezbat întocmai câteva aspecte ce ţin de implicaţiile etice ale unui astfel de eveniment.

1. Despre primul transplant de cap/corp

a. Procedura

Doctorul Canavero a anunțat într-o conferință primul transplant de cap care urma să fie realizat la finele anului 2017 dar care s-a amânat.
Intervenția va dura două zile, conform spuselor medicului, iar aceasta va consta, în primă fază, în răcirea creierului pacientului la -15 grade Celsius, astfel încât țesutul nervos să nu aibă de suferit în lipsa oxigenului. Mai apoi, pacientul și donatorul vor fi supuși unei proceduri de îndepărtare a capului, iar medicul va efectua, în cele din urmă, transplantul. Acesta trebuie să aibă în vedere fuziunea perfectă a corzilor spinale cu mușchii și vasele de sânge. Secționarea coloanei vertebrale se va face cu ajutorul unei nano-lame din diamant de o foarte bună precizie și care ar putea costa în jur de 200.000 de dolari. Cea mai mare provocare a procedurii este replicarea miilor de conexiuni neuronale ale măduvei spinării, în timp ce capul este atașat de corpul donatorului. Acești neuroni sunt strânși împreună ca un pumn de spaghete, lucru care complică foarte mult operația. Ulterior, pacientului îi va fi indusă coma pe o perioadă de 30 de zile, pentru a favoriza vindecarea și a preveni mișcările bruște, care pot compromite rezultatele pozitive urmărite.
Într-un studiu realizat anterior, Canavero a descris tehnica de reparare a măduvei spinării pe care a folosit-o pentru a vindeca un câine al cărui organ era afectat sever. Experimentul ce a fost efectuat pe un câine din rasa Beagle a implicat secționarea a 90% din măduva spinării. La două săptămâni după tratament, câinele își putea mișca picioarele din spate, iar după trei săptămâni, acesta se putea deplasa, putea apuca obiecte și putea să își miște coada.
Primul transplant de cap a fost realizat de o echipă medicală din China, căreia i s-a alăturat şi chirurgul italian Sergio Canavero. Ei au reuşit să ducă până la capăt o intervenţia chirurgicală controversată: transplantul de cap. Pacientul a fost, în acest caz, o maimuţă, căreia i s-a ataşat capul alteia, în urma unei operaţii deloc uşoare, de peste 10 ore. Medicii au conectat alimentarea cu sânge între cap şi noul corp, iar maimuţa a supravieţuit procedurii fără să aibă niciun prejudiciu neurologic. Cu toate acestea, din raţiuni etice care nu au fost făcute publice, animalul a fost eutanasiat la 20 de ore după această intervenţie.
Cu toate că a fost prezentată drept o inovaţie în lumea medicinei, un astfel de transplant cap-corp, la o maimuţă, a fost realizat şi în anii 70. Ca şi atunci, Dr. Xiaoping Ren de la Universitatea Harbin din China şi chirurgul italian au îngheţat creierul animalului la -15 grade, înainte de transplant, pentru a nu i se deteriora ţesutul nervos din lipsa oxigenului.  Scopul acelei operații a fost să se observe dacă depozitele de sânge vor funcționa corespunzător sau nu. De asemenea, Canavero a realizat asemenea experimente și pe șoareci, șobolani, dar și pe un câine.

b. Beneficiarul transplantului

Valery Spiridonov, un cetățean rus de 31 de ani, urma să fie persoana care va beneficia de primul transplant de cap uman din lume. Spiridonov a declarat că nu neapărat dorința de a fi o persoană normală l-a motivat să ia decizia de a fi supus acestei intervenții de amploare ci deoarece această procedură va bifa intrarea într-o nouă etapă a medicinei, una în care persoanele vârstnice ar putea să-și prelungească viața cu ani buni, iar suferinzii de boli neurologice severe și-ar putea recăpăta sănătatea.
Iată ce declara Valery într-un interviu pentru International Busines Times în urmă cu un an:
„Dacă totul decurge conform planului, boala de care sufăr nu îmi va mai pune piedici și voi fi mult mai fericit. Nu mă înțelegeți greșit, nu mă încântă ideea de a fi pe masa de operație. Da, am o boală care în multe cazuri este fatală, dar rolul meu în acest proiect nu este neapărat cel de pacient. În primul rând, mă consider un om de știință, așadar voi contribui la binele omenirii prin ceea ce voi face. Dacă nu eram 99% sigur că operația nu va fi un succes, nu m-aș fi băgat în asta”.
Între timp, deoarece nu i s-a putut promite un real succes a operaţiei, Valery a renunţat la operaţie.

c. Iniţiatorul transplantului

Medicul care va realiza primul transplant de cap din istoria medicinei este Sergio Canavero, un neurochirurg italian poreclit „Dr. Frankenstein”. Tagma medicală nu privește cu ochi tocmai aprobatori intenția medicului, catalogând-o drept neetică și cu potențial extrem de periculos pentru sănătatea pacientului.
 „Îndrăzneala” medicului este susținută de o echipă de chirurgi chinezi de la Universitatea Harbin, care au reușit să efectueze cu succes transplantul de cap la o maimuță, căreia i s-a atașat capul alteia.
Operația va implica un personal de 150 de medici, tehnicieni și asistente, ajungând la costuri imense de aproximativ 20 de milioane de dolari.

d. Riscurle posibile

Operaţia implică criogenizarea capului şi îndepărtarea lui de pe corp, urmând să fie ataşat corpului donatorului. De asemenea, ar putea duce la ,,reacţii psihologice neaşteptate” din partea pacientului, un expert afirmând că experienţa ar putea fi ,,mai rea decât moartea”.
Deși Canavero a realizat cu succes o serie de teste pe animale, rezultatele nu sunt suficient de concludente pentru ca primul transplant de cap să se înfăptuiască pe oameni și sunt destui cei care se poziționează împotriva unei astfel de proceduri.
Există numeroase lucruri care pot merge rău în cadrul intervenției chirurgicale de acest tip, principalul risc constând în respingerea fuziunii spinale (corzile spinale nu pot fuziona cu mușchii și vasele de sânge). Acest risc este dispus să-l accepte rusul Valery Spiridonov, diagnosticat cu boala Werdnig-Hoffman, o afecțiune genetică extrem de rară și incurabilă, care se manifestă prin atrofie musculară, cauzată de distrugerea neuronilor motori (celule nervoase din măduva spinării și din creier). Deoarece boala este debilitantă și, mai mult ca sigur, îi va aduce moartea în scurt timp, Spiridonov vede în transplantul revoluționar singura sa șansă la viață, într-un nou corp.
Pe de altă parte, Hunt Batjer, președintele ales al Asociației Americane a Chirurgilor Neurologi, este de părere că acest transplant de cap este o mare greșeală. Chiar dacă operația va fi una reușită, el crede că pacientul se va confrunta cu reacții adverse extrem de severe:
„Nu doresc asta nimănui. Sincer, nu aș accepta niciodată să fiu supus unui transplant de cap, având în vedere că simptomele pot fi mult mai greu de suportat chiar și decât moartea”.

Conf.univ. Florin Papagheorghe, neurochirurg la Spitalul Universitar din București, a declarat că progresul tehnologic din ultimele decenii permite reconectarea vasculară și ortopedică a unui cap la un trunchi străin.
”Creierul este răcit, pentru a nu suferi distrugeri la secționarea vaselor, apoi acestea sunt conectate la pompe și ulterior la vasele de sânge ale noului corp. Creierul va fi irigat și funcțional. Dar acesta nu va putea transmite comenzi, odată secționată măduva. Tehnica propusă de Canavero, de suturare cu etilenglicol, nu a dat rezultate în cazul secțiunilor de măduvă. Este posibil, în viitorul apropiat, să se îmbunătățească performanțele, dar primele rezultate ar trebui să apară în cazul secțiunilor de măduvă, cum este cea suferită de Mihai Neșu, de exemplu. Ori, până acum, nu sunt confirmate realizări spectaculoase”.

Medicul Victor Zota, coordonatorul Programului Național de Transplant, a declarat că riscul de rejet este enorm, în cazul unor organe ce conțin mai multe tipuri de țesut, așa cum este capul:
”Și în cazul transplantului de mână este extrem de dificil să controlezi reacția imunitară.  Din tot ce s-a scris în literatura de specialitate, mă tem că în prezent nu putem controla procesul, la un transplant de asemenea anvergură”.  

Președintele Asociației Neurochirurgilor din Statele Unite, Hunt Batjer a avertizat că nu va accepta introducerea procedurii de transplant de cap și a cerut medicilor să nu îl sprijine pe dr. Canavero. Riscul principal nu este cel chirurgical. Experții au avertizat că pacientul, dacă va supraviețui, va fi suferi o experiență mai rea decât moartea:
„Nu avem date despre ceea ce se petrece în mintea unui om care trece printr-o astfel de intervenție. Transplantul de față a fost un eșec din punct de vedere al condiției psihiatrice. Oamenii au respins psihic, nu imunologic, noul organ. Se întâmplă, frecvent și în cazul transplantului de membre. Nu știm cum vor afecta noua chimie și noile conexiuni neurale creierul primitorului.  Riscul dezvoltării unei forme de nebunie fără precedent este imens”.

e. Piedici

Rămâne de văzut dacă primul transplant de cap uman va fi realizat în cele din urmă, acest lucru depinzând în mare parte de fondurile strânse de Canavero și de factorii de decizie din domeniul medical, care își vor da sau nu acordul pentru această intervenție inovatoare.
Momentan, se străduiește să adune fonduri pentru această procedură controversată, denumită de el HEAVEN (acronimul pentru Head Anastomosis Venture with Cord Fusion), ale cărei costuri ajung la 18 milioane de dolari.

2. Perspectivele etice

Apariția unui voluntar pentru transplantul de cap propus de chirurgul Sergio Canavero a readus în actualitate dezbaterea științifică și etică privind această procedură. Tagma medicală cataloghează intenţia drept neetică și cu potențial extrem de periculos pentru sănătatea pacientului. Privită drept o manevră de marketing a medicului italian, tehnica era considerată a avea șanse minime de reușită. Riscurile, în cazul în care ar fi posibilă supraviețuirea primitorului, sunt extrem de mari iar pentru pacient ar putea fi o situație mai rea decât moartea.
Asupra acestui eveniment medical putem proiecta diferite perspective etice diferite, denumite de literatura de specialitate astfel: etica limitelor, etica normativă, etica valorilor şi etica principiilor. Acestea îşi fundamentează argumentaţia pe conceptul demnităţii umane. Astfel argumentul metafizic are în centru problema transplantului, iar perspectiva religioasă problema morţii autentice a donatorului.
 Din punct de vedere etic sunt în joc două tipuri de acte: actul interior, subordonat societăţii, prin care miza este şansa la viaţă a persoanei diagnosticate cu un sindrom mortal şi actul exterior, care este subordonat Legii, prin care omorul este interzis. Pe de o parte, este problematică dorinţa pacientului cu sindrom de a accepta şi a trăi într-un alt trup decât cel cu care s-a născut. O întrebare care se ridică aici este dacă dorinţa şi „gândul” pacientului sunt păcat sau simptom neurologic. Pe de altă parte, alegerea unui donator în stare de comă sau moarte clinică la momentul intervenţiei este un proces cu implicaţii etice şi religioase majore. Există o creaţie după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu chiar dacă din punct de vedere fizic nu e completă din cauza handicapului însă prin transplant vom asista la o decreaţie, o încercare de a schimba ce a fost creat.
Oricum, soluţia transplantului poate fi doar una paliativă, inducând pacientului o credinţă iluzorie.

a. Etica limitelor
Xavier Thévenot afirmă că un comportament este rezultatul condiţionărilor dar şi a libertăţii unui individ. Acesta este în strânsă legătură cu mediul din care provenim şi poate fi influenţat de mai mulţi factori: somatici, psiho-educativi, politici, economici şi sociali.
Subiectul transplantului în cauză, nu este o excepţie. Dorinţa lui izvorăşte din problema cu sinele şi raportarea sa la ceilalţi. Rezolvându-i handicapul fizic, el consideră că această operaţie îi va aduce fericirea. Oferindu-i o nouă formă, un  nou trup, pacientul crede că va avea şansa în sfârşit să îşi dezvolte o nouă personalitate.
Libertatea pe care o are de a alege să fie operat echivalează pentru el cu o şansă la normalitate. Această libertate, care oferă două chei de lectură, conştientă şi inconştientă, acţionează în acest moment de criză, care cuprinde nefericirea şi problema lui. Dorinţa subiectului de a deveni normal, sănătos, independent, liber este legitimă însă soluţia transplantului ridică următoarea problemă.
Dacă presupunem că operaţia va reuşi, recunoaşterea „sinelui nou” de către pacient va trebui să se facă progresiv deoarece este problematică transplantarea unui organ care nu se ştie dacă va fi recunoscut de corp sau nu, cu atât mai mult transplantul unui corp întreg. În momentul în care transplantul devine real, se poate produce o ruptură între cap, sediul minţii, al conştiinţei, şi restul trupului. Ruptura o va face medicul chirurg.
Ce influenţe poate avea această ruptură? Ce se va întâmpla în momentul întâlnirii dintre cele două părţi care nu au aparţinut una alteia? Vor exista consecinţe dezastruase care vor fi „mai rău decât iadul”?
            Dacă privim evenimentul în lumină biblică, ies la suprafaţă câteva aspecte. Dumnezeu a creat separând: cerul de pământ, ziua de noapte, femeia a luat-o din coasta bărbatului, etc.
Prin gestul de a re-crea o fiinţă normală prin separare şi apoi re-alipire putem vedea  îndrăzneala omului de a-L imita pe Dumnezeu, de a-şi însuşi ipostaza de creator...Va rămâne această îndrăzneală nepedepsită? Iată un punct asupra căruia Biserica ar trebui să se exprime tranşant.

b. Etica normativă

            Dacă privim din punctul de vedere al eticii normative propuse de A. Tăutu, transplantul probabil ar fi interzis deoarece omul trebuie să rămână aşa cum l-a creat Dumnezeu. Ne putem ghida şi după porunca „să nu pofteşti” nimic al aproapelui.
            Astfel, din punct de vedere moral este îndoilenic să se preia trupul unei persoane (presupusă decedată), chiar dacă aceasta şi-a oferit consimţământul, pentru a fi oferit alteia. În Legea lui Moise era interzisă atingerea unui mort din raţiuni medicale. Dar cu avansarea medicinei acest lucru nu mai este valabil.
            1Tesaloniceni 5:23 ne vorbeşte despre păstrarea duhului, a sufletului şi a trupului curat şi fără prihană.  În 1 Cor 6:19 se vorbeşte despre trup care este Templul Duhului Sfânt. Dacă cineva renunţă la trup, este ca şi cum şi l-ar dispreţui.
O altă dimensiune care poate fi luată în calcul se referă la respectarea voii şi planului lui Dumnezeu în dreptul vieţii fiecăruia dintre noi şi asta indiferent de sănătatea cu care am fost înzestraţi. Neacceptând trupul cu care am fost născuţi, poate fi o dovadă de nesupunere faţă de planul şi autoritatea lui Dumnezeu.

c. Etica valorilor  

Biserica trebuie să propună o etică umanizantă. Dar fragilitatea problemei pune pe gânduri pe majoritatea oamenilor fie creştini fie nu. În Italia, operațiile de transplant nu sunt privite într-o lumină bună de Biserica Romano-Catolică. În România bisericile acceptă transplantul cu condiţia să se ştie sigur că persoana de la care se prelevează organul/organele este sigur moartă.
Dacă se oferă ceva din dragoste este considerată o autojertfire. Pavel afirmă că împrenă cu Cristos alcătuim un singur trup (Biserica) al cărei Cap nevăzut este El. Aşadar, dacă Biserica este un trup, atunci când un mădular suferă, toate celelalte mădulare (adică persoane) suferă împreună. Este vorba aşadar de împărtăşirea problemelor celorlalţi, de implicare în suferinţa lor, de sprijinire în nevoile celorlalţi. Privit din acest unghi, transplantul nu ar reprezenta o problemă dar luând în considerare factorul morţii clinice a donatorului (echivalentul unei ucideri) şi riscurile complexe (care pot duce chiar la moarte) pentru pacient, transplantul este totuşi de nedorit.

d. Etica principiilor

Pacientul este pus în situaţia de a alege. El alege transplantul deoarece îi permit legile, chiar dacă există nişte riscuri mari pe care şi le asumă: pe planul recuperării fizice, pe planul psihologic, spiritual şi al integrării sociale. Din acest ultim punct de vedere, el va fi mai degrabă integrat şi privit ca un om normal, fără handicap. Dar totuşi va fi ciudat să se ştie că nu e corpul lui. Acest lucru aminteşte de zeităţile egiptene şi greceşti în care un personaj avea cap de om şi trup de animal sau viceversa.

În concluzie, transplantul este o problemă complexă ce comportă implicaţii medicale, psihologice, sociale şi spirituale provocatoare. Deşi aparent transplantul poate fi o soluţie pentru pacientul care se află într-o situaţie de suferinţă gravă şi iremediabilă, totuşi există consideraţii de ordin medical, psihologic şi religios care ar pleda mai degrabă pentru neefectuarea unui astfel de act medical. Moartea clinică a donatorului, integrarea unui trup nou de către pacient, schimbările ulterioare de personalitate ale pacientului sunt doar câteva aspecte pe care le-am dezbătut şi care pun sub semnul întrebării procedura transplantului din punct de vedere etic şi moral.   
            Există şi riscul de încuraja traficul de organe datorită cererii tot mai mari a pieţei medicale. Aşadar putem vorbi despre un lucru care în aparenţă poate fi benefic pentru cineva dar în realitate să fie un lucru murdar la mijloc...

Bibliografie               

Traduction œcuménique de la Bible, Société Biblique Française, Paris, 2004.
X. Thévenot, Compter sur Dieu. Etudes de théologie morale, Cerf, Paris 1992.
X. Thévenot, Morale fondamentale, Don Bosco Editions/DDB, Paris 2007.
X. Thévenot, Repère éthique pour un monde nouveau, Salvator, Mulhouse, 1983.

Siteografie
www.crestinortodox.ro
www.dcnews.ro
www.ehealthromania.com
www.libertatea.ro
www.lovendal.ro
www.playtech.ro
www.saccsiv.wordpress.com
www.sciencealert.com          
www.sputnik.md
www.ziare.com
Fotografia:
https://playtech.ro/2017/primul-transplant-de-cap-cand-va-avea-loc-si-ce-implica-procedura/



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Conversatie la Tron

Tocmai am terminat de filmat videoclipul pentru melodia „Conversaţie la Tron”. Originalitatea acestui videoclip constă în introducerea el...